Particpatietraject Godsheide

Beste dorpsgenoten,

In Mei vorig jaar zijn we samen met enthousiaste Godsheidenaren, UHasselt en de stadsdiensten gestart aan een plan en toekomstvisie voor Godsheide (participatietraject). Verkiezingen en installatie van een nieuw bestuur zorgden voor wat vertraging maar ondertussen hebben de betrokken stadsdiensten keihard doorgewerkt. Dat resultaat hebben we begin deze week besproken met de Schepenen van Mobiliteit en Openbare werken én alle betrokken ambtenaren.

Toelichting in het najaar tijdens een ‘dorpsvergadering’

Tijdens dit constructief gesprek kwamen alle aspecten van het participatietraject aan bod. Het resultaat van de individuele trajecten rond ‘mobiliteit‘, ‘dorpsplein‘, ‘tuikabelbrug‘, ‘fietsen‘ en ‘verenigingen‘ worden dit najaar toegelicht (zo werd ons beloofd) tijdens een algemene “dorpsvergadering” waar iedereen van harte welkom is. Van zodra wij een datum hebben doorgekregen voor deze toelichting volgt er een algemene uitnodiging.


Eerdere afspraken met het stadsbestuur

De 14 engagementen (dit staat los van het participatietraject en betreft de initiële afspraken die werden gemaakt in kader van de verkavelingsgebieden) zijn ook grotendeels afgewerkt.

Status actieplan met 14 engagementen

  1. Drie maanden voor de start van de werken leggen de projectontwikkelaars een minderhinderplan ter goedkeuring voor aan het stadsbestuur. Dit plan wordt vervolgens uitvoerig gecommuniceerd naar de Unie Godsheide en de Godsheidenaren. In het plan gaat bijzondere aandacht uit naar fietsers en voetgangers en de organisatie van het werfverkeer.

    Status: Uitgevoerd
    ___________

  2. Om het sluipverkeer rond het centrum van Godsheide te leiden, wordt de Trichterheideweg langs Infrax doorgetrokken tot aan de sluis. Afdraaien richting de Boksbeemdenstraat wordt door de inrichting van de weg ontmoedigd.

    Status: In Uitvoering
    ___________

  3. Om het centrum van Godsheide verder te ontlasten van verkeer plant het stadsbestuur de aanleg van een nieuwe weg tussen de Kleinstraat en de Platte-Vijversstraat. Naast deze wegverbinding wordt een nieuwe parking aangelegd.

    Status: Onderhandelingen met de grondeigenaars zijn lopende
    ___________

  4. Het stadsbestuur wil de grondverhandelingen tussen de school, Tevona en de Stad zo snel mogelijk afronden. Hierdoor wordt een uitbreiding van de school mogelijk en kan de Stad een nieuwe parking met 45 plaatsen aanleggen.

    Status: De grondverhandelingen zijn afgerond, eerstdaags wordt de vergunning voor de toegangsweg aangevraagd en kunnen ook Tevona en de school hun vergunning aanvragen.
    ___________

  5. De projectontwikkelaars betalen per geplande wooneenheid een bijdrage van 2.500 euro. Dit wordt geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en gemeenschapsvoorzieningen.

    Status: Oké
    ___________

  6. Het stadsbestuur zal de fietsverbindingen tussen Godsheide en het stadscentrum verbeteren via de aanleg van een nieuw fietspad parallel met de Kiezelstraat dat aansluit op de Universiteitslaan.

    Status: Plannen werden uitgetekend samen met de plannen voor de toegangswegen voor de school en Tevona. De vergunning voor dit fietspad wordt einde dit jaar aangevraagd.
    ___________

  7. De parking aan de Kleinstraat, die grenst aan de nieuwe verkaveling, blijft behouden tot de nieuwe parking langs de nieuwe verbindingsweg tussen de Kleinstraat en Platte Vijversstraat gerealiseerd is.

    Status: Oké
    ___________

  8. De parking nabij het golfterrein werd ingericht als publieke parking. Daarnaast werd het centrum van Godsheide ingericht als zone 30.

    Status: Uitgevoerd
    ___________

  9. Het stadsbestuur ondersteunt het initiatief van een lokale horecazaak om een bijkomende parking in te richten.

    Status: Uitgevoerd
    ___________

  10. Het stadsbestuur zal bij vervoersmaatschappij De Lijn pleiten voor een betere busontsluiting voor Godsheide en een esthetische inpassing van bushaltes. Ook wordt via een participatietraject gepolst naar de mening van de Godsheidenaren.

    Status: Uitgevoerd maar er is nood aan bijsturing, de Stad gaat hiervoor in overleg met De Lijn.
    ___________

  11. Via een participatietraject, waarvoor we beroep doen op een externe partner, wordt de Godsheidenaar betrokken bij de opmaak van een visie voor de heraanleg Kiezelstraat, het verbeteren van de fietsverbinding met het stadscentrum, de heraanleg van de Beerhoutstraat, het dorpsplein en de toekomst van de Tuikabelbrug.

    Status: Het participatietraject werd doorlopen. We kregen al mondelinge toelichting betreffende de resultaten maar wachten nog op een officiële uitnodiging voor een dorpsvergadering waar de resultaten bekend worden gemaakt. Het beleid heeft beloofd om dit nog dit kalenderjaar te organiseren.
    ___________

  12. Het stadsbestuur zal de visie van de Godsheidenaren meenemen tijdens de besprekingen met De Vlaamse Waterweg nv (nv De Scheepvaart) over de toekomst van de Tuikabelbrug.

    Status: Lopende (was ook een onderdeel in het praticpatietraject), de werkgroep ‘Tuikabelbrug’ zit mee aan tafel tijdens de besprekingen tussen alle actoren.
    ___________

  13. De Unie Godsheide wordt als volwaardige partner betrokken bij alle communicatie- en participatie-initiatieven die in Godsheide zullen plaatsvinden.

    Status: Oké
    ___________

  14. De ontwikkelaars zullen op een vatbare manier communiceren over de geplande ingrepen op vlak van waterhuishouding.

    Status: Uitgevoerd
    ___________